Wednesday, June 29, 2011

Kenangan Sewaktu Bersalin


syarat2nya ialah...

1. jadi follower kedua2 blog...done...
(optional)

2.
buat entry...gunakan title yang diberi...done...

3. copy banner...buh kat entry dan linkkan...done...


4. tag 2 orang bloggers...done...

cute mum...


nana...



5. komen kat komen box...done...


due date 29.06.2011...

saya cerita pengalaman bersalinkan Muhammad Faisal Rahman ja la ya...heheh...

saya start cuti bersalin pada 10.05.2006...ikut kata dokter...saya akan bersalin pada 15.05.2006...ok la amik cuti awal sikit...boleh rehat kat rumah...perut dah besaq sangat...muka pun sembab...dengan kaki bengkak lagi...memang tengok macam dah nak bersalin sangat2...

15.05.2006...saya tak rasa apa pun...still p checkup macam biasa...kan checkup seminggu skali...
dokter kata jangan tunggu lama sangat...takut ada masalah ja...saya iya kan aja...

16.05.2006 ~ 18.05.2006...still takdak tanda2 nak bersalin...ada satu masa...sampai saya cakap ngan baby...bila nak keluaq...keluaq la cepat2...due date dah lepas...sonok sangat ka duduk dalam perut mak sampai takmau keluaq...heheh...kakak2 asek tanya bila baby nak kuaq...

19.05.2006...still takdak tanda nak bersalin...hubby pesan...kalau bersalin arini...abis burn la cuti paternity...19.05.2006 ialah ari jumaat...saya gelak ja...kami sempat lagi bawa MIL checkup kat klinik...dia tak sihat...balik umah ja dah tengahari...hubby terus pegi keja...nasib baik tempat keja dekat...5 minit ja dah sampai...kami smua tdo kejap...terlampau penat...

bangun tdo ja terus suapkan faizah makan...time tu rasa sakit pinggang sangat2...then rasa macam ada contraction...jam dah kui 4 lebih...terus tepon hubby...bawak p hospital...hubby dah kelam kabut...terus amik cuti...*saya tiga2 kali mengandung takdak tanda air ketuban pecah...ada darah ja...*

sampai hospital ja bukaan dah 4cm...memang contraction kerap...sakit tak tertahan...nurse pelatih (orang india) memang jadi peneman setia...siap urut2 pinggang...thanks ya dear...hubby time ni takleh masuk lagi...bila bukaan dah 10cm baru hubby boleh masuk...

bila bukaan dah 10cm...bermula la episode teran meneran...sampaikan kena gantung kaki sebab salah push...haish...

tepat jam 6.30pm...lahirlah Muhammad Faisal Rahman ke dunia...ingatkan smua dah ok...rupa2nya ada lagi episod mendebarkan...internal bleeding...nurse taktau punca dari apa...kena tunggu dokter datang...saya memang dah tak larat dah...hubby dah keluar...tinggal saya yang kena gantung kaki...menunggu dokter check...

memang kena seluk memanjang...dokter tak tau punca dari mana bleeding tu...lepas dia bagi ubat...saya baru ditolak masuk wad biasa...memang rasa pening ngan penat sangat2...rasa2nya time tu dah kui 9.00pm lebih...

lepas rehat sat...hubby datang bawakan makanan...time tu la baru dapat tengok muka faisal...hmmm...memang chubby...berat 3.5kgs...putih...nurse still pesan...kalau ada rasa nak p toilet...p ja...nnt rahim tak kecut...tadi kan dokter dah bagi ubat tuk stop bleeding...turun katil ja...terus darah tumpah ngan banyak...adoi...kesian akak tu...kena mop...sorry bukan sengaja...takleh control pun...

kami discharge the next day...lepas dokter check jahitan, rahim dah ok, dah takdak bleeding lagi...dan baby berak kencing ok...alhamdulillah...

itulah kenangan dan pengalaman bersalinkan faisal...

3 Kata² Orang:

LinLOn~ said... [RePLy]

euwwwwwwww! dont share that!! :O

Fadzillah Kamarudin said... [RePLy]

@LinLOn~ experience adek...hang lani dok gatai nak menikah...baca baik2...

LinLOn~ said... [RePLy]

eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee! xmauuuu.. menikah ja aku gatai.. xmau budak.. :p

LuaHKaN PeRaSaaN aNDa